Semakan Status Permohonan Telefon Bimbit Percuma Kepada Pelajar Sekolah Dari Keluarga B40

Cara Semak Status Permohonan Telefon Pintar Percuma Bagi Pelajar Sekolah B40. Panduan buat ibu bapa atau penjaga daripada pelajar sekolah keluarga B40 yang membuat permohonan telefon pintar percuma. Untuk makluman, kini ibu bapa atau penjaga boleh menyemak status permohonan telefon pintar percuma secara atas talian (online) menerusi laman web YTL. Bagi anda yang status pencalonan lulus akan disenarai pendek dan dimaklumkan di emel. Pendaftaran telefon pintar percuma ini masih dibuka lagi sehingga tarikh rasmi tamat akan diberitahu kelak.

semak permohonan telefon bimbit percuma

YTL Foundation kerjasama dengan YES dan FrogAsia, menyediakan data mudah alih dan bahan pembelajaran atas talian secara percuma kepada semua pelajar yang berdaftar di sekolah kerajaan. Setiap telefon pintar percuma ini akan dilengkapi dengan data 120GB (10GB/sebulan selama 12 bulan).


CARA SEMAK STATUS PERMOHONAN TELEFON PINTAR PERCUMA

Semakan Secara Online

1. Semakan boleh dibuat secara online menerusi laman sesawang https://lcs.yes.my.

2. Di bahagian pilih inisiatif, anda boleh buat pilihan sama ada ‘SIM Percuma Dengan Data’, ‘Telefon Percuma Dengan SIM’, ‘SIM Percuma ICSS’ dan ‘SIM Percuma Universiti’.

3. Anda boleh pilih ‘Telefon Percuma dengan SIM’ dan masukkan Nombor MyKad Ibu Bapa yang didaftarkan.

4. Masukkan, Nombor MyKid/ MyKad murid yang dicalonkan.

5. Kemudian, klik pada butang ‘Hantar’ untuk semakan status permohonan sama ada LULUS atau GAGAL.

Semakan Menerusi Emel

1. Anda akan dimaklumkan status permohonan menerusi emel. Ibu bapa akan turut menerima emel berkaitan proses pendaftaran.

2. Ibu bapa perlu mengikuti proses pendaftaran serta memuat naik beberapa maklumat seperti berikut:
  • 1 salinan MyKad/MyKid pelajar
  • 1 salinan MyKad ibubapa
  • Surat Bantuan Sara Hidup (BSH) yang dikeluarkan oleh Kerajaan Malaysia sebagai bukti status B40 atau dokumen sah yang boleh membuktikan status B40

Nota : Pastikan ibu bapa mengisi borang pendaftaran dalam tempoh tujuh (7) hari selepas menerima e-mel.

MAKLUMAT LANJUT

Sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi di talian :

YTL Foundation (421570-A)
Level 32, Menara YTL,
205, Jalan Bukit Bintang,
55100 Kuala Lumpur, Malaysia.
Emel: ytlfoundation@ytl.com.my

No. Tel: +603 2038 0888
No. Fax: +603 2038 0388

{ 25 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown 20 June 2020 at 20:27
ank sy lum de berita lg...tentang permohonna telefon pintar b 40
Unknown Unknown 27 June 2020 at 20:05
Anak saya belum ada berita lagi tentang permohonan telefon pintar b 40
Lim hon khong Lim hon khong 29 June 2020 at 20:25
Anak saya belum ada berita lagi tentang permohon telepon pitar b
40
Unknown Unknown 2 July 2020 at 18:03
Anak saya belum ada berita lagi tentang permohonan telepon piter
Unknown Unknown 9 July 2020 at 11:43
Ank saya pun belum dapat
Unknown Unknown 9 July 2020 at 16:49
anak saya pun belom dapat
Unknown Unknown 9 July 2020 at 16:50
macamana nak tau lulus ke tak
Unknown Unknown 11 July 2020 at 09:56
Semoga ada rezeki buat anak
Unknown Unknown 11 July 2020 at 19:58
Insyaallah masih dalam proses harap bersabar..
Unknown Unknown 24 July 2020 at 02:02
Anak sy dh diluluskn smua dh ok...tpi tgu2 tlpn tk smpai2 dh nk dekat 2bulan dh....erm mgkin tk jdi nk bgi kot...bb snyp je
Unknown Unknown 26 July 2020 at 06:04
Anak saya belom terima lagi hp pintar yg telah telah di mohon, jadi bila anak saya bila boleh dapatkan hp pintarnya
Unknown Unknown 1 August 2020 at 12:26
knpa ank sy blm dpat lagi??
Unknown Unknown 3 August 2020 at 09:41
Permohonan saya dalam proses.tapi saya mohon sejak April lagi.still belum dapat lagi...
Unknown Unknown 15 August 2020 at 15:31
Sama la sy dlm proses pertimbangan.....yg jiran2 nie anak dah ada fon pun blh dpt....
Unknown Unknown 16 August 2020 at 17:50
Sedang menunggu jawapan bila blh dapat dah 3minggu
Unknown Unknown 21 August 2020 at 22:22
hati bg email cakap dah lulus,.tunggu tharikh penghantaran,..nei cek balik,,katenye dalam proses pulak,,aduh comfius lulus or x
Unknown Unknown 23 August 2020 at 09:44
Haritu dah tulis lulus n dalam proses penghantaran sekitar 29ogos...harini cek dalam proses plk..confius kejap dapat ke x..
Unknown Unknown 25 August 2020 at 09:53
Ari tu Lulus tunggu penghantaran ogos...Ari ni check dlm proses pulak
Unknown Unknown 1 September 2020 at 18:47
(YLFH2006171000331588)Adik saya DH lulus tapi fon Tak dapat lagi..MCM Mana 2???
Unknown Unknown 3 September 2020 at 14:36
Alhamdulillah sy apply xspi smggu dpt phone dgn sim time pkp bln Mei hritu...inshallah tgu jela myb prmohonan rmi...mohon time pkp ritu cpt je proses...
Unknown Unknown 4 September 2020 at 17:56
Boleh sya tau bila Sya akan dpat arhh nfon tu?????? Asal lama snggt
Unknown Unknown 13 September 2020 at 12:48
klau tersilap emel mcm mna ya

sbb bila saya semak dh disenarai pendek. tapi bila buka emel tak ada. bila saya tengok kat kertas saya isi hari tu rupanya tersilap 1 angka dlm emel. blh tak nk tukar emel.