Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Semakan Rayuan & Tarikh Pembayaran Bantuan Sarawakku Sayang 3.0 (BKSS)

Bilakah Tarikh Pembayaran Bantuan Khas Sarawakku Sayang 3.0? 

Berita baik buat rakyat negeri Sarawak yang terkesan akibat pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Berikut dikongsikan tarikh pembayaran Bantuan Khas Sarawakku Sayang 3.0 buat rujukan anda.


Seperti yang kita sedia maklum, kerajaan negeri Sarawak akan meneruskan Bantuan Khas Sarawakku Sayang 3.0 (BKSS) khas kepada ketua isi rumah dan golongan bujang yang terkesan akibat pelaksanaan PKP. Kerajaan Sarawak akan memberi bayaran tunai secara one-off iaitu sekali sebanyak RM500 kepada 377,806 individu bujang yang berumur 21 tahun ke atas yang berpendapatan di bawah RM2,000 sebulan. Manakala, isi rumah yang tidak tersenarai dalam BKSS akan menerima bayaran sebanyak RM1,500.

Tarikh Bayaran Bantuan Khas Sarawakku Sayang 3.0

Bayaran BKSS 3.0 akan dibuat kepada individu Bujang dan Isi Rumah B40 mulai 15 Jun 2020 dengan jumlah bayaran sebanyak RM500 secara one-off untuk bujang dan RM1,500 untuk isi rumah RM250 setiap bulan untuk selama 6 bulan.

Cara Pembayaran Bantuan Khas Sarawakku Sayang 3.0

  1. Bagi yang mempunyai akaun bank berdaftar dengan LHDN bayaran akan dikreditkan terus ke akaun bank penerima.
  2. Bagi yang tidak mempunyai akaun bank yang berdaftar dengan LHDN, bayaran secara tunai boleh dituntut di Pejabat Bahagian, Jabatan Perbendaharaan Negeri Sarawak.

Rayuan Bantuan Khas Sarawakku Sayang 3.0

  • Permohonan boleh dibuat secara atas talian (online) di laman web https://www.sarawak.gov.my/web/home/bkss_form/ atau
  • Permohonan juga boleh dibuat dengan cara mengisi borang permohonan yang boleh dimuat turun dari laman sesawang https://www.sarawak.gov.my/


Info Penting:
*Bagi penerima yang mempunyai akaun akan terus dikreditkan ke akaun bank masing-masing manakala penerima yang tiada akaun akan disalurkan melalui Pejabat Cawangan Perbendaharaan Negeri yang berdekatan.

Semakan Keputusan Rayuan Bantuan Khas Sarawakku Sayang 3.0

Keputusan rayuan akan dimaklumkan selepas 15 Jun 2020 melalui cara berikut:
  • Keputusan boleh disemak secara online di: https://www.sarawak.gov.my/bkssrayuan
  • Keputusan rayuan juga akan dimaklumkan secara SMS.

Maklumat Lanjut

Sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut, sila hubungi di talian 082-555-999 atau emel di 555999@sarawak.gov.my

Semoga perkongsian Tarikh Pembayaran Bantuan Khas Sarawakku Sayang 3.0 Bagi Bujang B40 ini dijadikan rujukan buat anda semua!

59 comments for "Semakan Rayuan & Tarikh Pembayaran Bantuan Sarawakku Sayang 3.0 (BKSS)"

  1. Lamak benar duit bkss tuk yg guna baucer tuk..bila agik nk kluar duit ya..

    ReplyDelete
  2. RM500 utk bujang 21 tahun ke atas sepi tanpa berita dah.😑

    ReplyDelete
  3. kerajaan negeri lain udah jadi taik..dah.. glak lamak srwk nk merik duit ehh..

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah wrgaemas mcm mak kmek dh dpt 3 kli bntuan dr gov srwk sjk pkp riya.. Tq abg Jo

    ReplyDelete
  5. Kinek dah 15 Jun. sepatutnya dah ada keputusan thru sms mun sik check online status permohonan. now what?

    ReplyDelete
  6. Status tidak tersenarai..tp tah buat rayuan hari ni semak masih juga...kalau dapat dapat lah kalau tidak...tidak lah...hhrrumm

    ReplyDelete
  7. Xda khabar berita..june 15 already...janji kosong....the fak ..

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. https://www.tenor.co/o4pz.gif

    ReplyDelete
  10. Rami nar juak bising...bukan dah d madah ka semakan utk status permohonan selepas 15 mean 16 la check...haiyoooo sarawak besar bah....boh nak madah negeri lain...negeri lain xda bantuan macam apa yang sarawak terima...be proud to be sarawakian....duit free kan igt senang nak dapat...tunggu jak la...mun ada ada...xda xpa think positive..mungkin ada yang lebih memerlukan..boh tamak gilak....berusaha bah cari duit...boh nak harap duit free jak...heran ku eh...

    ReplyDelete
  11. Sapa yang make BSN dah masuk dah....bank lain d harap bersabar

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. How do one know whether one is eligible for the bkss (3.0) since today 16/6 is way bypassed the closing date 28th April 2020?

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. yang pakai baucer macam mana??

    ReplyDelete
  16. Knk 17 jun tapi maseh xda kputusan lulus semakan

    ReplyDelete
  17. Keputusan rayuan BKSS masih lama kh ??

    ReplyDelete
  18. ..bila dah dapat jawatan ketua menteri Sarawak bukan main k gangkat peler atau Merah sokongan rakyat keluar lah bantuan tok bantuan ya lah tapi coba diat hakikatnya mek org anak tempatan swrk apa yg dapat?benar habuk pun tarak!!!sak XDA papa dapat nya jak dapat nama tunggu klak mun gundi baru XDA mek org gundi GPS agik cakap jak besar asi2..

    ReplyDelete
  19. 15.kali aku cuba..kadang2 geram juga menunggu keputusan bkks.ni..

    ReplyDelete
  20. beruban rambut nunggu nerima duit bantuan dari abg jo tok eh..

    ReplyDelete
  21. Jnji apa yg abg Joe pkai ni. KelakA Bkn mAin pndAi Joe ni

    ReplyDelete
  22. Nampak gilak org kita Sitok lembap..
    System lemah..Mun dapat tingkatkan lagik x org luar ninjak palak kita..blom papa org atasan dah lemah dolok..

    ReplyDelete
  23. Ku pun eran mdh jk duit bantuan..tp apo nk d bantuk ey nyuroh biso plak bna kali mbak mala jk nk kuang kuit g check duit dh msok lom..pike kito tuk xdo kjo lain kali nk g check nkyo jk..modai minyak nyunsong ntam ey ado lah

    ReplyDelete
  24. hii..slm subuh bumi kenyalang..mcm2 komen geng2 kita tok pasal bntuan swkku syg..sbrlah kwn2..ada duit ya bah..iboh bgung..jgn ktk org nyumpah abg jo..kesian ngga ketua menteri kita..berik masa lah utk sidak kemaskini mklumat peribadi kita..doa2 kan mudahan berjaya..

    ReplyDelete
  25. Hmmm smpey kinek msih gik berharap..jnji tinggl jnji

    ReplyDelete
  26. Bila bok masok duit bantuan 500 org bujang tok...nunggu taun dpn kali ow....

    ReplyDelete
  27. 15 june smpai skrang..janji tinggal janji

    ReplyDelete
  28. Alu burok ngu duit bkss tk msok

    ReplyDelete
  29. dari fasa1,sampe kinek tok.xda langsung dpt duit dr bkss..nyakit ati jak nggu duit ya.ngarap ati jak

    ReplyDelete
  30. Coma2 bebaris panjang2, tiba2 smpey Kat kaunter, sidak madah,pemohonan ktk blm da pa2,, huhh Naitdarah huhh, sabar JK, LA

    ReplyDelete
  31. Selamat pagi. Mok juak tauk pasal bantuan bkss 3.0 untok bantuan bujang rm500 ya. Knak still krik² oww. Aduh. Bukan mok marah cuma mok madah yg kmk org semua memang rakyat sarawak. Kmk org memerlukan bantuan ya. Klau boleh mintak krja sama dari yg berkenaan ya, tolong lah bagi kmk org penjelasan yg sahih pun. Bila kemasokkan duit ya sbnanya. Check² still gk madah masih check data² rayuan. Kalau rayuan ya gagal xkan lah bantuan bpn boleh lulus. Hurm. Tolong jangan lah mainkan perasaan rakyat sarawak. Mungkin ada yang bna² memerlukan duit ya. Ok lah ya jak. Kmk mintak maaf kalau kata² kmk ada mengguris hati yg berkenaan. Bkn sngaja cuma menyuarakan apa yg rakyat ingin kan. Asalamualaikum

    ReplyDelete
  32. Dh maok hbs bulan dh still bla chck,msh kmskni ryuan..cdak ya plh kja ka tdo dlm offce ka..xptt dr 15jun kmskni smpe nektok blm hbs kmskni..mun d pdh ikt data dr bpn,bsh ya smua,automatik nya msuk acc..tok knk maok kmskni lgk sdgkn data ya smua dh ada dlm lhdn..

    ReplyDelete
  33. Dtgu mcam biuk jak nyawa...hari2,g bank check,nang sik ada

    ReplyDelete
  34. lamak juak kemaskini ya,dapat kah x dapat tok

    ReplyDelete
  35. Dpt kh xrayuan bantuan bkss nk dipintak kmek hari ya,lmak nar juak keputusan ya owh..

    ReplyDelete
  36. Hmmm. Lamak na juak nk nunggu bantuan tok masok. Semun

    ReplyDelete
  37. Smpey ke sudah kemaskini..sik ada apa2 juak kptsn..mcm ney tok ka? Mala maok ngecheck jak keja..dah 2 july dah..masih kemaskini..

    ReplyDelete
  38. Knape saye xde dapat bantuan rakyat yg rm800...

    ReplyDelete
  39. Yg ku heran knak bpn ngn bsh bole msuk ikut tarikh ditetapkan mcm hari tok madah keluar hari tok juak ada duit xpatut bkss tok delay dri 15 jun smpe knetok kita sarawak jak pun bukan seluruh malaysia nerimak bkss nak...hadehhh harap ada keajaiban 6.7.2020 klak mun dh xda juak duit pa bole buat nenga lagu
    Sheila On7-Berhenti Berharap

    ReplyDelete
  40. Sampe bla ka kmskni tok? Lmk bena jwk proses ya..dh maok sbulan blm ada kptsn..pdh 15jun..

    ReplyDelete
  41. dah bsh x dapat nunggu bkss nok x pasti tok lg....nasib jd anak sarawakk...saba jak lah

    ReplyDelete
  42. Apa cerita mcm tok janji bukan main lagi,mun x dpt berjanji ,jagan janji...

    ReplyDelete
  43. Janji 15 masuk duit 250 tapi dah 17 haribulan belum juga masuk masuk ape cerita

    ReplyDelete
  44. Biasanya dalam 15hribln dah masuk bkss dalam account bank kmk.tapi bulan tok XDA masuk sampai araritoksedangkan kmk ibu tunggal ada 3 anak,xpatut x dapat gik.
    Just fulfill wat government promise to us tat waiting for.
    Jangan janji tinggal janji..
    Madah hanya bersuara...

    ReplyDelete
  45. Kmek dh brp kali pg ke atm ngecek duit bkss,biasa 14 @ 15hb dh msuk akaun,tok dh seminggu blom ada..ngak gk hrp duit ya pkei berbeli susu pampers ank,hrp2 jk masuk,blom ada juak..apa kes nya oowww..??sblm tok sikda mslh kdak tok.tp msh brsbr jk nunggu nya msok..dh mok gaji jaoh agik.

    ReplyDelete
  46. Saya pun Bkss,Bila akan dikredit dalam akaun

    ReplyDelete
  47. Bkss saya cuma dari april mei dan jun...dua bulan tok entah ke mana..kmk ibu tunggal dapat BSH tp kenak bkss kmk hilang mcm ya jak..adakah kmk x layak dpt bkss?

    ReplyDelete
  48. Ni smua tipu...abg jo...bagi smua duit kat,saudara mara dia aaja..kata ada rekod bpn bsh automatik masuk...apa pn tak ada..janji janji manis smua...lagi kali kita ubah kerajaan..sb kerajaan skrg lembab...kalau ketua lembab,anak buah dia lagi lembab,terima kasih

    ReplyDelete
  49. Bkss dari bulan 4 sampe knk tk masih jlam proses sdangkan mek dah bkeluarga dah blum juak masuk....bila cek masih dlam proses..sedih hati.....😢😢😢

    ReplyDelete
  50. Nama masih jauh dalam data ya mungkin 😌 , ya sampey kinek tok nang xda denga kaba brita 😌 . Saba jak lah , nang rasa nak dirumbek ajak nyawa tok ehhh😊

    ReplyDelete
  51. Tok dh masuk blan november sik juak da!!..nok bulan ogos ngn september cek pnya cek sk da masuk dh kamek bebaris panjang smpei ATM mesin cek kosong juak"maok rasa nya maok d bakar bank..ea...kalau sik ingat undang2 gara2 duit nok banyak ea molah bodo ja rayat masuk jel...kalau d tempat barat lama dah berasap bank ea"

    ReplyDelete