Cara Membuat Rayuan Bantuan Prihatin Nasional (BPN)

cara membuat rayuan bpn 2020

RAYUAN BPN TIDAK LULUS (sudah daftar)

Seperti Carian di atas, jika status semakan TIDAK LULUS anda layak untuk buat rayuan BPN.


Perkongsian langkah di bawah ialah hanya apabila anda sudah mendaftar dan boleh log masuk.
  1. Selepas buat semakan BPN seperti di atas, anda akan nampak paparan permohonan TIDAK LULUS
  2. Klik butang Permohonan Rayuan
  3. Paparan Permohonan Rayuan yang telah Berjaya dihantar akan dipaparkan
  4. Klik Papar Rayuan untuk melihat rayuan yang telah dihantar

RAYUAN BPN TIDAK LULUS (belum daftar)

Seperti Carian di atas, jika status semakan TIDAK LULUS anda dibenarkan dan layak untuk buat rayuan BPN.

Berbeza dengan mereka yang sudah mendafatar, perkongsian langkah di bawah ialah hanya apabila anda belum lagi mendaftar BPN. Ini bermakna anda belum ada ID Pengguna dan Kata Laluan untuk Log Masuk.
  1. Selepas buat semakan BPN seperti di atas, anda akan nampak paparan permohonan TIDAK LULUS
  2. Jika belum daftar ID Pengguna, anda perlu mendaftar terlebih dahulu
  3. Klik butang Daftar Akaun
  4. Jawab Soalan Keselamatan berdasarkan maklumat yang telah didaftarkan pada borang permohonan
  5. Hanya ada dua (2) soalan sahaja yang perlu dijawab
  6. Setelah berjaya menjawab Soalan Keselamatan tadi, anda dikehendaki memelih lima (5) soalan Frasa Keselamatan
  7. Kata Laluan juga perlu didaftarkan bagi urusan Log Masuk
  8. Kekuatan Kata Laluan ditentukan oleh warna
  9. Kata Laluan yang bagus dan sukar untuk digodam ialah yang berwarna hijau
  10. Selepas selesai pendaftaran akaun BPN, klik butang Log Masuk
  11. Masukkan ID Pengguna dan Kata Laluan yang didaftarkan
  12. Paparan Maklumat Pemohon dan Pengesahan akan dipaparkan
  13. Kemaskini Maklumat Pemohon jika ada
  14. Klik butang Permohonan Rayuan
  15. Paparan Permohonan Rayuan yang telah Berjaya dihantar akan dipaparkan
  16. Klik Papar Rayuan untuk melihat rayuan yang telah dihantar

Cara buat rayuan Bantuan Prihatin Nasional ini adalah untuk yang TIDAK LULUS sahaja. Semoga Berjaya!

{ 8 comments.. read them below or add one }

Jackey harah Jackey harah 22 April 2020 at 20:59
Kenapa ha.. Saya belum dapat bantuan sara hidup ini tapi saya sudah isi isi borang bulan lepas.. Saya belum dapat lagi hasil dia mcm mna ini.. Macam kering dh dompet heheh
Unknown Unknown 22 April 2020 at 21:07
Klu sy pny kat sini tulis permohonan diterima,tp x de lak tulis lulus ke tidak...tu kire mcm mn kena bt permohonan br ke @ bt permohonan rayuan?
ays ays 23 April 2020 at 03:09
This comment has been removed by the author.
ays ays 23 April 2020 at 03:12
saya mohon kan utk ayah. tapi status tak layak. nak buat rayuan, tapi xd de po n butang permohonan rayuan. mcmne ni? ade sspe bole tlong?
mikael danial mikael danial 25 April 2020 at 21:44
kalau dh dapat (bsh)..
boleh dapat ke (bpn)??
Unknown Unknown 9 May 2020 at 18:26
Brim dan prihatin bantuan nasional lain kan? Fasa 1 saya ada terima duit rm 500. Fasa 2 kata tidak dilayak sebab saya ada satu syarikat.. Kenapa pulak? Fasa 1 dapat, fasa 2 tidak dilayak? Ini bukan brim le.. Prihatin bantuan nasional untuk covid 19.. mana boleh cekap ada syarikat sebab itu tidak layak pulak. Pas tu fasa 1 saya dapat.. Pelik betul government ini. .Walau pun nak tipu agak agak la.
Izanaziz8383 Izanaziz8383 11 May 2020 at 05:47
Sy fist dapat 1000 yg kedua kata xlayak ada syrikat konon...xtahula xpernah ada syrkat tetiba tidak layak da latu rayuan pon xbole update pecrahan plzz
Unknown Unknown 11 May 2020 at 22:34
Bpn fasa1 dapat 1000. Skrg fasa2 dia org ckp tidak layak ckp I dgn suami daftar bpn. Suami i tidak daftar apa pun. Saya pening apa sistem ini